Gå till innehåll

Ineras tjänster viktiga i kristid

Användningen av Ineras tjänster ökar med anledning av covid-19. Under mars månad gjordes nästan 19 miljoner besök på 1177.se. Aldrig tidigare har så många besök gjorts på 1177.se under en månad. Jämfört med januari och februari, då webbplatsen hade ungefär 14 miljoner besök per månad, är ökningen betydande. Mest besökta sidor är information om covid-19 och andra relaterade sjukdomstexter.

Antalet inloggningar på 1177.se ökar också och mer än 6 miljoner inloggningar har gjorts under mars månad. Ökningen under förra månaden kan bero på att många valt att kontakta sin mottagning eller göra sitt vårdärende digitalt, istället för att besöka sin vårdcentral.

Likaså var trycket på 1177 Vårdguiden på telefon extremt högt i mars. Många invånare ringde telefonnummer 1177 för att få prata med en sjuksköterska om covid-19. Inera har kraftigt utökat den tekniska tillgängligheten i tjänsten för att kunna möta det stora behovet av sjukvårdsrådgivning och oro kopplat till covid-19. Det har möjliggjort för regionerna att bemanna upp med fler sjuksköterskor som kan svara på frågor från invånare. Statistik visar att antal samtal i mars till 1177 Vårdguiden på telefon ökade med nästan 780 000 jämfört med föregående månad.

- Det är viktigt att Ineras tjänster skapar nytta för sina användare och användarstatistiken för mars månad visar att de verkligen gör det. Vi vet sedan tidigare att 1177 Vårdguiden används av väldigt många och att förtroendet för tjänsterna är högt. I den situationen vi nu befinner oss är det oerhört viktigt att invånare vet var de kan hitta kvalitetssäkrad och trovärdig information. Lika viktigt är det att 1177 Vårdguiden på telefon är tillgänglig för att kunna ge invånare sjukvårdsrådgivning och vägleda till rätt vård, säger Sofie Zetterström, affärsområdeschef för 1177 Vårdguiden på Inera. 

Vårdhandboken är ytterligare en av Ineras tjänster som haft rekordmånga besök i mars. Så många som 532 000 besök gjordes jämfört med 308 000 besök samma månad förra året. Vårdhandboken ger personal inom vård och omsorg tillgång till ett uppdaterat kunskapsstöd om till exempel hygienrutiner, hur man genomför undersökningar och provtagningar.

 

 

 

 

Klicka för att öppna fönster för kundservice Kontakta oss

Kontakta oss

Telefon

Kundservice, felanmälan och support

Scrolla till toppen av sidan