Gå till innehåll

Inera välkomnar Datainspektionens tillsyn

Inera tillhandahåller ett telefonisystem för 1177 Vårdguiden på telefon som används i 18 regioner. Detta telefonisystem berörs inte av den säkerhetsbrist som drabbat tre regioner som har avtal med underleverantören MedHelp och som tillhandahåller ett eget, separat telefonisystem.

Datainspektionen har inlett en tillsyn mot Inera av händelsen kring 1177 Vårdguiden på telefon.

- Inera ser allvarligt på den aktuella händelsen och det är viktigt att invånare kan känna sig trygga med att ringa 1177. Det är angeläget att understryka att Ineras system som 18 regioner använder för tjänsten 1177 Vårdguiden inte berörs av säkerhetsbristen. Men vi välkomnar givetvis att Datainspektionen inleder tillsyn kring händelsen och även kring hur Inera behandlar personuppgifter på telefon, säger Sofie Zetterström, vice vd på Inera.

Fakta om Ineras telefonisystem

18 regioner är anslutna till Ineras telefonisystem vars inspelade samtal lagras i Sverige i två separerade och skyddade datahallar i en helt egen servermiljö som inte delas med andra kunder. Telefonisystemet har ingen anslutning mot internet utan är endast anslutet mot det säkra nätverket Sjunet. För att komma åt inspelade samtal krävs säker inloggning med SITHS-kort (id-handling) samt att kommunikationen sker krypterad över Sjunet. All åtkomst till inspelade samtal behörighetskontrolleras och loggas. Inspelade samtal är journalhandlingar och lagras och behandlas som sådana i enlighet med patientdatalagen.

Klicka för att öppna fönster för kundservice Kontakta oss

Kontakta oss

Telefon

Kundservice, felanmälan och support