Gå till innehåll

Samarbetsavtal för tjänstelegitimation uppsagt

Inera och Försäkringskassan har sagt upp sitt samarbetsavtal kring en gemensam lösning för tjänstelegitimation inom offentlig sektor.

- Under arbetets gång har vi sett att behoven från våra kunder ser så pass olika ut att det rimliga är att avbryta arbetet och att var och en fokuserar på att lösa sina frågeställningar på varsitt håll, säger Stefan Olowsson it-direktör på Försäkringskassan.

E-identitet för offentlig sektor, Efos, skulle bli en gemensam lösning för tjänstelegitimation för Ineras och Försäkringskassans kunder. Men olika behov och kravbilder gör att man nu säger upp samarbetsavtalet.

- Våra kunder inom det statliga området har andra krav jämfört med Ineras kunder som finns inom kommunal och landstingsdriven hälso- och sjukvård. De olika kraven leder till väldigt olika kostnader för tjänsten och därmed är det mer logiskt att vi i stället har två olika driftställen för tjänsten, säger Stefan Olowsson.

De myndigheter, kommuner och landsting som skulle börja använda Efos får nu fortsätta med Ineras tjänstelegitimationslösning SITHS respektive Försäkringskassans MCA. Dessa tjänster påverkas inte negativt av att avtalet sägs upp, det innebär snarare en återgång till att fokusera på de tjänsterna.

- Vi har i arbetet utvecklat ett antal nya säkerhetskomponenter som vi nu kan installera på varsitt håll med en gemensam underleverantör, säger Petter Könberg, avdelningschef på Inera.

Arbetet med Efos har visat att det finns behov av en ökad samverkan kring tjänstelegitimationer för offentliga sektorn och en positiv effekt är att man nu har en tydligare kravbild och ser att förutsättningarna är bättre för ett nytt tag i frågan.

- Vi kommer att ta upp frågan om en gemensam statlig tjänstelegitimation med den nya myndigheten för digital förvaltning, DIGG, säger Stefan Olowsson.

Detta beslut gäller bara arbetet med Efos. Inera och Försäkringskassan har samarbetsavtal inom andra områden och dessa påverkas inte.

 

Klicka för att öppna fönster för kundservice Kontakta oss

Kontakta oss

Telefon

Kundservice, felanmälan och support