HSA-schema version 5.2 införs den 11 november 2025
För första gången på två år görs nu en stor uppdatering av HSA-schemat. Som vid alla schemaändringar finns saker att göra för både anslutna producenter (informationsägande organisationer) och anslutna konsumenter (tjänster). Den nya versionen av HSA-schemat införs i produktion den 11 november 2025.
Vid presentationen av HSA-schema 5.2 på HSA Nätverksmöte den 21 maj beskrevs vad anslutna organisationer – både producenter och konsumenter – behöver göra i samband med schemaändringen. Se därför gärna webbsändningen i efterhand. Den finns tillgänglig på sidan HSA Nätverksmöte 21 maj 2025 fram till och med den 4 juni 2025. Om du är HSA-ansvarig kan du även läsa presentationen på Projektplatsen.
Denna schemaändring innehåller följande förändringar:
- Nya strukturerade adressattribut, som på sikt ska ersätta befintliga attribut för postadress och besöksadress enligt särskild tidplan.
- Finansierande region/kommun blir tekniskt obligatoriskt för att få ett kontaktkort i Hitta vård på 1177. Informationen ska sättas och underhållas enligt gemensam rutin för kvalitetssäkring. Detta medför också att vård som inte är finansierad av region/kommun försvinner från Hitta vård på 1177.
- Borttag av enhetstypen Distansenhet – att en enhet endast bedriver vård online beskrivs istället genom att geografisk information saknas. Geografisk information blir samtidigt inte längre tekniskt obligatoriskt för att få ett kontaktkort i Hitta vård på 1177.
- Passuppgifter och personuppgifter tillåts parallellt, för de personer som inte har en godkänd id-handling för sitt person-id (person- eller samordningsnummer). Detta för att SITHS-kort på tillitsnivå 3 ska kunna utfärdas till dessa personer och för att det samtidigt ska finnas en extern källa (befolkningsregistret) för namnuppgifterna.
- Attributet ”texttelefon” byter format till sip-adress.
- Administrativa medarbetaruppdragets organisationsomfång blir obligatoriskt.
- Ändrad maxlängd för attributet ”chefskod”.
- Förändringar i ett antal kodverk samt i innehållsmässiga, tekniska och användningsbeskrivningar.
Se fullständig information om innehåll och implementeringsplan i dokumentet ”Beskrivning av ändringar till HSA-schema 5.2” på sidan Dokument på HSA:s egen informationsyta.
Anslutna organisationer har tre månader på sig att anpassa sig till det nya HSA-schemat, räknat från datumet för produktionssättning. Det innebär att ändringarna ska vara genomförda senast den 11 februari 2026 då schemaversion 5.1 upphör att gälla. Observera dock att de organisationer som har medarbetare som saknar giltig id-handling kopplad till sitt person-id – och som behöver åtkomst till information i nationella läkemedelslistan – behöver vara klara med just dessa anpassningar i god tid innan den 1 december 2025.