Gå till innehåll

Hjälpmedelstjänsten mer användarvänlig

Hjälpmedelstjänsten omfattar fler än 450 000 produkter och används av Sveriges alla regioner och även många kommuner.

Tjänsten är flitigt använd och har funnits länge. Det hade även den tekniska plattformen, som med tiden började bli både omodern och otillräcklig. Efter ett omfattande och innovativt arbete kunde tjänsten nyligen lanseras i ny plattform. Bland förbättringarna finns bland annat mer koncentrerad och avskalad information, ett mer användarvänligt gränssnitt, minskade risker att göra fel.

Användarskaran är bred och den består av hjälpmedelstekniker, hjälpmedelskonsulenter, upphandlare med flera. Även olika förskrivare av tekniska hjälpmedel använder tjänsten, läkare, sjuksköterskor, arbetsterapeuter, sjukgymnaster, logopeder osv. Utöver det så arbetar ca 300 leverantörer av hjälpmedel som kan klassas enligt ISO9999 i tjänsten, med produkt och artikelinformation till anslutna regioner och kommuner.

Linda Benedicto, tjänsteansvarig för Hjälpmedelstjänsten på Inera säger, ”Vi är både glada och stolta över att tjänsten i den nya plattformen redan från starten fungerat så bra, att den förblivit stabil och blivit så uppskattad, både av användare och leverantörer.”

Hjälpmedelstjänsten ger:

  • Effektivare informationshantering och förskrivning av hjälpmedelsprodukter
  • Effektivare avtalshantering för sjukvårdshuvudmän och hjälpmedelsleverantörer
  • Mindre administration för sjukvårdshuvudmän vid gemensamma upphandlingar
Klicka för att öppna fönster för kundservice Kontakta oss

Kontakta oss

Telefon

Kundservice, felanmälan och support

Scrolla till toppen av sidan