Gå till innehåll

Det har vänt för Pascal

Ineras tjänst Pascal, ett verktyg för att förskriva dosläkemedel, hade många problem i starten. Föreläsningen ” Från djävulens verktyg till framgång” på e-hälsomässan Vitalis beskrev framgångsfaktorerna som fick det att vända.

Pascal började användas 2012. När Inera två år senare gjorde en kundundersökning blev värdet 44 av 100. Ett mycket dåligt resultat. Den senaste kundundersökningen fick Pascal betyget 68 av användarna – ett betyg att vara stolt över.

- Information, utbildning, delaktighet och transparens är nycklarna till tjänstens framgång, säger Norma Jansson verksamhetsspecialist på Inera.

Starten för Pascal var tuff och många användare upplevde att de fått ett system som de inte ville ha, inte kunde använda och när de behövde ställa frågor hade de dessutom ingen att fråga.

- Det första vi gjorde var att påbörja ett massivt utbildningsprogram, skapa effektiva kontaktytor mot verksamheten och ta fullt ansvar för supportfunktionen. Att vi tog in synpunkter från användarna i den fortsatta utvecklingen har varit en avgörande framgångsfaktor, säger Azin Azadmehr som är en av de som arbetar med Pascal på Inera.

Seminariet under Vitalis demonstrerade nyttoskapande funktionalitet i Pascal, redovisade fortsatta utvecklingsplaner samt resultatet från den senaste användarundersökningen.

Om Pascal

Pascal är ett verktyg för att förskriva dosläkemedel, det vill säga läkemedel som är färdigförpackade i påsar utifrån den dos patienten är ordinerad. Förvaltningen på Inera har arbetat fokuserat i många år med att förbättra funktionaliteten och har gjort återkommande användarundersökningar. Dessa visar nu att användarna är nöjda och att Pascal fungerar bra. 

Pascal utvecklades  i samband med avregleringen av apoteksmarknaden, och drabbades inledningsvis av tekniska problem som gav konsekvenser i verksamheterna. 

Klicka för att öppna fönster för kundservice Kontakta oss

Kontakta oss

Telefon

Kundservice, felanmälan och support