Gå till innehåll

Ny tidplan för lansering av E-identitet för offentlig sektor

Vi har under en tid arbetat hårt och målmedvetet för att kunna lansera SITHS efterföljare E-identitet för offentlig sektor, Efos. Under arbetets gång har projektet genomsyrats av ett fokus på kvalitet, där ambitionen har varit att leverera en tjänst som vi kan stå för och som våra kunder ska vara nöjda med.

Nu när vi börjat närma oss slutfasen av arbetet och börjat testa tjänstens olika delar, konstaterar vi att vi inte kommer att kunna nå tillräcklig kvalitet för att Efos ska kunna ersätta SITHS inom den tidsram vi planerat. Vi kommer att behöva mer tid för att säkerställa att allt fungerar som det ska. Den förändrade tidsramen ger också anslutna organisationer mer tid för att kunna göra sina förberedelser i tid.

Detta innebär att vi för att kunna lansera Efos, kommer att flytta lanseringsdatumet från den 3 april till hösten 2018 istället. Vi återkommer så snart vi kan med en exakt tidplan. Detta innebär inte på något sätt att arbetet med de förberedelser som måste göras får avstanna, utan alla anslutna organisationer måste fortsätta jobba med samma intensitet. Inget av det arbetet är gjort är gjort i onödan, utan detta arbete ska fortgå enligt den information vi fömedlat.

Detta betyder också - naturligtvis - att SITHS kommer att leva kvar och fortsätta fungera som vanligt tills vidare, och tills vi vet mer om ny lansering för Efos . Vi återkommer, som sagt, så snart vi kan med en mer detaljerad tidplan för fortsatt arbete.

Läs mer om arbetet med E-identitet för offentlig sektor

Klicka för att öppna fönster för kundservice Kontakta oss

Kontakta oss

Här hittar du kontaktuppgifter till Kundservice där du kan felanmäla en tjänst, få användarstöd eller beställa en tjänst.

Telefon

Kundservice, felanmälan och support