Till navigering

Vården i siffror

Vården i siffror är en webbplats som visar en mängd olika mått och resultat inom svensk hälso- och sjukvård. Det kan till exempel handla om utfallet av en viss typ av behandling, hur lång väntetiden är för att få en viss typ av vård eller hur många som fått en viss typ av behandling.

Genom att visa mått och resultat på en samlad yta kan Vården i siffror ge underlag för att skapa dialog om kvalitet och förbättringsarbete mellan, och inom, olika nivåer hos huvudmän och vårdgivare. Gå vidare till Vården i siffror

Viktig källa för att förbättra och följa upp vården

Vården i siffror vänder sig till alla som är intresserade av hur svensk hälso- och sjukvård utförs och dess resultat. Majoriteten av informationen på webbplatsen är öppen för alla. Vårdpersonal kommer att ha tillgång till ytterligare information som presenteras på ett sätt som ska stödja deras interna förbättringsarbete. Vissa delar av informationen som visas i Vården i siffror finns också tillgänglig via 1177.se.

Syftet med en öppen webbplats är att bidra till ökad transparens och diskussion kring kvaliteten på hälso- och sjukvården i Sverige. Förhoppningen är att det i sin tur ska leda till mer kvalitets- och förbättringsarbete ute i vården.

Underlag hämtas från olika register

Informationen som visas i Vården i siffror hämtas från nationella kvalitetsregister och andra register och databaser som innehåller kvalitativa mått av olika slag. Om du har förslag och exempel på information som borde finnas med, för att underlätta analys och uppföljning inom just ditt område, kontakta Nationell kundservice.

Inera och SKL har delat ansvar

Vården i siffror har tagits fram av Sveriges kommuner och landsting, SKL, som också ansvarar för utveckling av tjänsten samt för registrering och urval av indikatorer i Kvalitetsindikatorskatalogen. Inera ansvarar för drift, användarstöd och systemförvaltning av tjänsten.